Vi hörs sen, mamma – om livet efter Kevin

maj 19, 2026Nyhet0 Kommentarer

Vi hörs sen, mamma – om livet efter Kevin

”När 19-åriga Kevin dör i självmord, börjar mamma Raija leta efter ett sätt att överleva och förstå vad som hände”
Raija får samtalet hon aldrig trodde skulle komma: hennes son Kevin, 19, är död. Nu börjar en resa genom chock, skuldkänslor och en vardag som plötsligt blir livsfarligt svår.
Hur går man vidare när de sista orden var: ”Vi hörs sen, mamma”?
Att förlora någon i självmord förändrar livet på många sätt.
Vi fick möjligheten att medverka i en radiodokumentär där personliga erfarenheter som närstående delas — om sorgen, saknaden och hur svårt det kan vara att gå vidare efter ett sådant trauma.
Det är sårbart att prata om, men viktigt. Om dokumentären kan få någon att känna sig mindre ensam eller skapa större förståelse hos andra, så betyder det mycket.
Lyssna gärna i Sveriges Radios app, Spotify eller SR hemsidan redan nu eller när det sänds i P2 och P6 söndagen den 24 maj 2026 kl 16.02.
Ett program av Lotta Hoppu
Medverkande:
Raija Zidén, Kevins mamma, medgrundare av organisationen HOPE – att leva vidare.
Camilla Ziden, Kevin storasyster.
Mika Gissler, senior forskare Karolinska institutet.
Berättare: Ramin Farzin
Producent: Julia Wiraeus
Slutmix: Björn Nitzler
Mika Gisslers intervju: Jorma Ikäheimo.
Research: Erik Weber
0